5 tips voor een gezondere voeding: zo kan het wel

Laura Schuerwegen
Geschreven door Laura Schuerwegen

Een gezondere voeding… veel mensen zijn ermee bezig, maar het dan consequent in de praktijk brengen, dat blijkt in de realiteit vaak moeilijk. Hoe kan het dan wel?

Zelf ben ik ervan overtuigd dat kleine stapjes veel meer en blijvender impact hebben dan een grote omwenteling die je toch niet kan volhouden. Daarom vandaag deze korte lijst van 5 dingen die je kan toepassen, ongeacht welk dieet je volgt.

Hier zijn de tips voor een gezondere voeding:

  1. Keukenzout vervangen door natuurlijk, ongeraffineerd zout. Je kan ook gaan spelen met verschillende zout soorten: ongeraffineerd zeezout, Himalaya zout, Celtic zeezout. Is zout dan niet ongezond? Neen, we hebben net zout nodig, om water vast te houden en om verschillende mineralen op te nemen. Overdreven zouten is ook niet nodig, maar vaak, met deze natuurlijke zoutsoorten, ga je er sowieso wat minder van gebruiken.
  2. Gezonde vetten gebruiken. Maar wat zijn nu gezonde vetten? In de regel zijn geraffineerde vetten niet goed, dus vervang deze door natuurlijke: kokosolie, ruwe palmolie (deze ziet felrood, niet geel), boter, smout – dit zijn allemaal goede vetsoorten voor warm gebruik. Voor slaatjes en vinaigrettes: olijfolie, mosterdzaadolie, notenolie. Olijfolie verhitten is uit den boze, al werd het in de jaren negentig wel aangeraden als hét gezondheidsproduct, ook voor koken. Ook bij vetten is afwisselen belangrijk. Zo krijg je de grootste varieteit aan vitamines en mineralen binnen.
    Gezondere voeding
  3. Kruidenthee drinken is niet alleen gezellig en ontspannend, het is gewoon ook heel erg gezond. Vervang als eens je frisdrank of tasje koffie door een tasje hibiscusthee, of een infusie van brandnetel, frambozenblad of kamille. Kruidenthee brengt ook heel wat mineralen en vitamines aan, zonder dat je daarvoor op supplementen moet vertrouwen.Gezondere voeding
  4. Water- of melkkefir maken is heel erg simpel, en zo ongeveer idereen die ik ken vind het echt wel lekker. Het is een gezonde vervanger voor limonade of andere koolzuurhoudende dranken en het is ook nog leuk om te maken.Gezondere voeding waterkefir
  5. Misschien een beetje extra werk, maar zeker niet onoverkomelijk én een heuse stap in je gezondheidsplan is zelf bouillon maken. Je hebt er eigenlijk niet zo heel veel voor nodig: wat groenteresten (schillen zijn ook goed), wat kruiden en beenderen van (bio) rund, kip, varken, naar keuze, een geutje azijn en het geheel overnacht laten pruttelen. Je kan grote hoeveelheden maken en in kleine doosjes invriezen voor gebruik in sauzen of soep. Of je kan je bouillon gewoon zo drinken, lekker én gezond!Gezondere voeding- bouillon

Door met mondjesmaat kleine dingen te veranderen aan je voedingspatroon, hou je veranderingen langer vol, en kan je een grotere impact op je voeding hebben. Veel plezier!

Gerelateerd:

Wat is melkkefir en hoe maak je het zelf?

Eenvoudige erwtensoep met avocado

Over de schrijver

Laura Schuerwegen

Laura Schuerwegen

Na acht jaar in West en Centraal Afrika te vertoeven woont Laura nu in Malawi met haar man en drie kinderen. Ze schreef twee boeken over zelfzorg en een kinderboek (in het Engels, verkrijgbaar op Amazon) en blogt op Authentic Parenting.