5 manieren om stress te reduceren in minder dan 5 minuten

Laura Schuerwegen
Geschreven door Laura Schuerwegen

Hier in het Westen is ons leven gejaagd, we nemen weinig tijd voor onszelf en worden steeds maar voortgeduwd door de drukte van de dag. Bewust tijd nemen om te ontspannen is vaak gewoon te tijdsrovend. Geen wonder dat onze stressniveaus soms de pan uit swingen. Maar je kan ook snel ontspannen.

In dit artikel geef ik vijf manieren om je stress aan te pakken in amper vijf minuutjes of minder. Regelmatig toegepast, zorgen deze technieken ervoor dat je zelfs de gejaagdheid van alle dagen aankan met een glimlach.

1. Meditatie

Meditatie is vrij voor de hand liggend in dit lijstje, maar een courant misverstand is dat je het echt heel lang moet gaan doen om er effect van te hebben, of dat je er gewoon niet goed in bent.
Mediteren is nochtans heel simpel en iedereen kan het leren – zelfs jonge kinderen! Het enige wat je moet doen is op een comfortabele manier zitten, en je focussen, dat kan op je adem, op muziek, op een kaars…
Elke dag een paar minuten mediteren is uiteindelijk efficiënter dan sporadisch eens een lange sessie. Dus regelmaat erin brengen zal je innerlijke rust alleen maar ten goede komen.

2. Bewust ademen

Ademen doen we allemaal onbewust, het wordt gecontroleerd door onze hersenen en gebeurt zonder dat we er erg in hebben. Wanneer we echter bewust gaan ademhalen, kunnen we heel eenvoudig ons lichaam andere signalen gaan sturen, diep inademen en lang uitademen kalmeert de zenuwen en verwijdert toxines uit het lichaam. Een paar bewuste ademhalingen wanneer je stressniveau te hoog wordt, kan al enorme vruchten afwerpen.

3. Trampoline springen

In de VSA is het een hele rage, onder de term rebounding. Er worden zelfs kleine trampolines verkocht die je ‘s avonds voor het slapengaan van onder je bed kan trekken om een paar minuten op te springen. Maar die van de kinderen werkt net zo goed.

Springen is niet alleen een volledige workout voor je lichaam, het is ook enorm ontspannend. En een paar minuten is eigenlijk echt wel al wat, zeker als je het regelmatig doet. Het stimuleert het lymfesysteem, verbetert de spijsvertering, bouwt sterkere beenderen… en is gewoon leuk!

Trampolinespringen is een ideale manier om te ontstressen voor wie kregelig wordt van rustige, ontspannen situaties.

4. Shen Men – Acupressuur punt in het oor

Shen Men (ook wel de poort van de hemel) is een punt in het oor dat binnen de traditionele Chinese geneeskunde gekend is om stressverlagend te werken, het is ook ontstekingswerend en pijnreducerend. Het punt tijdlang stimuleren met je vinger of een wattenstaafje reduceert de stressrespons in je lichaam.

stress verminderen met shenme

source higherperspective.com

Lees meer over de voordelen van dit punt.

5. Jin Shin Jyutsu

Jin Shin Jyutsu is een Japanse manier van ontstressen die gebruik maakt van de energiebanen in de hand om stress te ontladen. Elke vinger staat voor een bepaald deel van het lichaam en bepaalde gevoelens, en door middel van een korte aanraking, een soort knijpen, worden die energiebanen gestimuleerd. In het filmpje zie je hoe je het doet. Dit is een heel simpele, maar daarom niet minder efficiënte manier om je hele lichaam te ontspannen.

Heb je een go-to manier om snel stress te verminderen? Deel ze met ons in een berichtje!

 

Gerelateerd

De natuur in!

Maar waar is de zon naartoe? – Ondersteuning met bachbloesems

Nu of nooit: stop uitstelgedrag met deze 7 tips

Over de schrijver

Laura Schuerwegen

Laura Schuerwegen

Na acht jaar in West en Centraal Afrika te vertoeven woont Laura nu in Malawi met haar man en drie kinderen. Ze schreef twee boeken over zelfzorg en een kinderboek (in het Engels, verkrijgbaar op Amazon) en blogt op Authentic Parenting.