Je toxinelast verminderen doe je zo!

Laura Schuerwegen
Geschreven door Laura Schuerwegen
Toxines: we lijken er niet aan te kunnen ontkomen, ze zitten werkelijk overal! In de lucht, ons eten, de grond, onze kleding, tot zelfs de moedermelk.

De toxinelast is een waar gevaar voor onze gezondheid, planeet en kinderen. Toxines maken ons dik, moe, depressief en onderdrukken ons imuunsysteem. Ze kunnen zelfs onze DNA veranderen en worden doorgegeven in de baarmoeder.

Maar kunnen we er iets aan doen als die toxines overal zitten?

Wel degelijk!

Pak je keuken aan

We schreven op Vol Leven al eerder over hoe je toxines kan gaan aanpakken in je keuken, een belangrijke plaats om te starten, want: de materialen waar je in kookt hebben degelijk een impact! Een kort overzicht:

  • Zwier schadelijke pannen, plastic en de magnetron de deur uit
  • Gebruik roestvrij staal, glas (ook opgepast, want ouder glas kan loodtoxiciteit geven), silicone (enkel met betrouwbaar label), gietijzer of aardewerk
  • Gebruik zoveel mogelijk bicarbonaat, azijn en citroen (naargelang de vlekken en het oppervlak) om alles te reinigen

Maar wat kan je nog meer doen?

Biologisch eten of zelf kweken

toxinelast verminderen

Dat biologisch beter is dan conventioneel (de ironie!), hoeft niet beargumenteerd worden. Hoe dichter je zelf bij de voeding staat, hoe meer kijk je hebt op hoe iets gecultiveerd wordt. Dus zelf kweken, aansluiten bij een zelfpluktuin of bioboer houden steek als je minder toxines in je lijf wil.

Minder dierlijk voedsel eten

Ik ben allesbehalve een vegetariër. Dieren eten kunnen serieuze toxinelast met zich meebrengen. Hoe verder in de voedselketen, hoe meer toxines zich kunnen opstapelen. In industrieel gekweekt voedsel is dit vrij doorzichtig: antibiotica, hormonen, ziektekiemen… allemaal besmetten ze de gekweekte vlees en vis.

Wild of free range is dus beter, maar ook weer met de waarschuwing dat hoe verder in de voedselketen, hoe groter het dier etcera, hoe meer toxines zich in de levensloop gaan ophopen. Kippen die volledig free range zijn, maar wel naast een drukke autostrade scharellen, krijgen natuurlijk ook uitlaatgassen binnen. Beetje wikken en wegen dus.

Ook wild gevangen vis is niet zonder gevaar: roofvissen kunnen soms schadelijke hoeveelheden kwik bevatten en worden best tot een minimum beperkt. Andere wilde vis kan dan weer blootgesteld zijn aan radioactiviteit. Onlangs is er zelfs schadelijke hoeveelheid radioactiviteit waargenomen aan de Pacifische kust van Amerika. De Atlantische oceaan zou momenteel nog veilig zijn.

(Ook oppassen met Aziatisch geïmporteerd zeewier!)

Even de natuur in

Even goed gaan ademen in het bos, de bergen of aan zee, kan je longen en je lijf heel erg laten detoxen. Het is gewoon heel goed voor je algemene welzijn. In Japan noemen ze het bosbaden en is het een echte must.

Naar het buitenzwembad

Zwemmen is leuk, gezond en helemaal goed voor je, maar een zwembad bevat natuurlijk chloor. Chloor in die hoeveelheid geabsorbeerd is dan weer niet goed voor je, zeker in een verwarmd zwembad en in een gesloten omgeving. Maar goed nieuws: buitenzwemmen doet de negatieve effecten van de chloor zo goed als teniet.
*** Het wordt afgeraden om met kinderen onder een jaar te gaan zwemmen in een chloorhoudend zwembad, wegens nefaste invloed op de longontwikkeling.

Ventileren

Het gros van de westerlingen spendeert zijn tijd binnen: thuis, op het werk. Vaak in niet zo goed geventileerde ruimtes. Raampjes openzetten waar het kan dus! Dit komt de luchtkwaliteit ten goede en beschermt je tegen ziekte.

toxinelast verminderen

Minder VOC

Maar je kan ook de luchtkwaliteit in je omgeving beïnvloeden door de VOC (Vluchtige Organische Componenten) te verminderen. Voorbeelden van VOC zijn: formaldehyde, pesticiden, oplosmiddelen en een reeks schoonmaakmiddelen.

Als je je muren een nieuw kleurtje geeft, kies dan voor natuurlijke verf; gooi de mdf meubelen buiten en vervang ze door vol hout zonder verlijming. Te duur? Ga ze oppikken in de kringwinkel voor een prikje.

Bedenk bij alle verbouwingswerken hoe je de toxische lading kan verminderen: bijvoorbeeld door echte stenen tegels in plaats van keramiek, of hout in plaats van laminaat.

Kies voor natuurlijke kleding

Ook kleding verdient je aandacht. Je draagt die immers gans de dag door op je huid. En je huid is je grootste orgaan! Kiezen voor natuurlijke materialen is dus voor de hand liggend als je voor je gezondheid kiest, maar ook voor de natuur. Al die synthetische kleding verliest bij elke wasbeurt microdeeltjes die in het ecosysteem terecht komen en onze wateren pollueren.

Als je iets nieuws koopt, kan voorwassen al heel wat schadelijke verfstof verwijderen. En waarmee was je? De meeste conventionele wasproducten bevatten toxische detergenten (Pas op: ook ‘ecologisch’ is niet per se gezond in dit geval).  Wasnoten of -ballen zijn dan een optie.

Bekijk je cosmetica

Hoe goedwillig smeren we ons belangrijkste orgaan in met chemicaliën die ons langer mooi zouden houden. Toegegeven, ze bevatten conserveringsmiddelen, maar willen we echt al gebalsemd worden? Ik denk het niet. Het gevaar van Paraben en Ftalaten wordt al tijdlang gemediatiseerd, maar ook Sodium Laureth Sulfate is niet buiten schot en standaard cosmetica bevat een hele waslijst van producten die gewoon toxische rommel zijn.

Je hoeft daarvoor niet te kiezen om ‘volledig naturel te zijn’ . De hoeveelheid producten die je gebruikt, kan je reduceren en dat is een belangrijke eerste stap. Je kan producten zelf maken of gezonde producten kopen die je tegenwoordig gemakkelijk vindt. Wel opletten voor greenwashing, want zeker de cosmeticamarkt springt op het ecopaardje waarmee ze de consument proberen te misleiden.

Gebruik menstruatiecup of wasbare maandverbanden

Als je naar de lijst kijkt van toxische stoffen in de wegwerpmaandverbanden, dan kan je jezelf de vraag of je deze chemicaliën graag zo dicht bij je draagt. Ik creëer liever een gezonde omgeving, zonder extra irritatie trouwens, veroorzaakt door stoffen die daar niets te zoeken hebben (zie ook het natuurlijke kraampakket).  Je gebruikt best een menstruatiecup of wasbare maandverbanden.

Kritisch vaccineren

Een omstreden punt: het is een persoonlijk gegeven welke vaccins noodzakelijk zijn voor jou en je familie. Eentje waar we soms niet genoeg over nadenken. Heb je die griepprik wel nodig? Ook voor je kindje is de keuze voor welk vaccin wel of niet heel afhankelijk van je levensomstandigheden: gaat hij naar de crèche? Geef je borstvoeding?

Tip: je kan je eerst informeren vooraleer je toxines in je bloedbaan laat injecteren.

Behoedzaam zijn met medicatie

Medicatie is één van de wonderen van de moderne tijd. Nadeel: ze komen allemaal met bijwerkingen en met rommel die je lijf moet opkuisen. Met medicatie voorzichtig zijn, is niet uit den boze. Heel wat ziektes waar we wat voor voorgeschreven krijgen, kunnen ook op natuurlijke manieren aangepakt worden.

Tip: Overleg met je arts wat je mogelijkheden zijn. Bezoek een arts die ook meer kat uit de boom dan antibiotica uit de kast is!

Wat met verontreinigende moedermelk?

Er heerst gauw paniek over verontreinigende moedermelk. Dat is te verklaren: deze melk wordt vaak onderzocht. Het is snel te bekomen en geeft een makkelijke te verkrijgen monster van menselijke vloeistof. We moeten ons eigenlijk over ál onze lichaamsvloeistoffen zorgen maken gezien de mate van vervuiling die we in deze wereld veroorzaakt hebben en veroorzaken.

Je kan het volgende in gedachte houden:

Toxines minderen hoeft geen angstverhaal te worden. Het is alomtegenwoordig, ja, maar je kan er ook wat aan doen. Je hebt wel degelijk keuzes!

Op zoek naar meer informatie over toxines?

https://www.theatlantic.com/health/archive/2014/03/the-toxins-that-threaten-our-brains/284466/
http://livingtraditionally.com/how-to-detoxify-your-lymphatic-system/

 

toxinelast verminderen
Gerelateerd

Een toxinevrije keuken? Dat doe je zo!

Iedereen de boer op: de zelfpluktuin

Wasbare maandverbanden: mijn ervaring

Over de schrijver

Laura Schuerwegen

Laura Schuerwegen

Na acht jaar in West en Centraal Afrika te vertoeven woont Laura nu in Malawi met haar man en drie kinderen. Ze schreef twee boeken over zelfzorg en een kinderboek (in het Engels, verkrijgbaar op Amazon) en blogt op Authentic Parenting.