Leer je angsten te controleren in 10 oefeningen

angsten controleren
Leen Lemmens
Geschreven door Leen Lemmens

Heel wat mensen komen in hun leven een periode of situatie tegen waarbij ze geconfronteerd worden met angst. Angst voor hoogtes, ongevallen, het donker, spinnen, in groep spreken, uitbundig zijn, uitkomen voor een mening, neen zeggen, noem maar op.  Dat is heel normaal.  We zijn mensen van vlees en bloed. Hoe controleer je nu die angst?

Vanwaar komt die angst?

Als je angst ervaart, ben je met je gedachten niet in het huidig moment op de eigen locatie en/of niet op jezelf gericht. Je zit met je hoofd bij een andere persoon of in een andere situatie, in het verleden of in de toekomst.  Alleen al niet in het nu aanwezig zijn, kan ervoor zorgen dat je angst ervaart.

Als je bang bent, ga je in je denken veelal terug naar iets wat in het verleden gebeurd is. Je denkt dat wat toen gebeurde opnieuw zal gebeuren. Je projecteert als het ware je angst van het verleden naar de toekomst. Dat verleden is echter voorbij, ook die situatie en de angstervaring.  De toekomst eveneens bestaat nog niet, die moet nog komen. De angst die we naar de toekomst projecteren is irreëel, ze bestaat niet, het is een illusie. [Bij deze maak ik toch ook een bedenking: alles bestaat NU, dus ook verleden en toekomst bestaan in dit moment. Dat maakt dat je de macht hebt om beide te veranderen. Of toch je gedachten zo te veranderen dat je er vrede mee hebt.]

Hoe kan je ermee omgaan?

In je gedachtewereld heb je de keuze hebt tussen twee gedachtevormen:
Ofwel ga je voor negatieve gedachten: angst en alles wat je pijn berokkent; ofwel voor positieve gedachten: liefde, hoop en licht. Dat zijn de enige opties. Beide tegelijk gebruiken is onmogelijk. Test het zelf maar eens uit. Het is als kiezen tussen oorlog en vrede. Die keuze is snel gemaakt.

Je maakt op elk moment zélf de keuze
In je hoofd kan je evengoed kiezen tussen gedachten van strijd of liefdevolle gedachten. Je maakt op elk moment zélf die keuze. Zo kies je er ook zelf voor om angst te ervaren, bewust of onbewust. Je wil het zelf zo ervaren. Dat is trouwens zo voor elke emotie en ervaring in je leven.

Afhankelijk van het soort angst ga je ernaar luisteren of net niet. Als angst je waarschuwt voor gevaar, bijvoorbeeld wilde dieren of brand, dan luister je en maak je je uit de voeten of onderneem je de juiste acties. Treed er angst op als je een doel wil bereiken waarvoor je bang bent? Dan is angst een slechte raadgever. Dan kan je beter doorgaan en tóch doen waarvoor je bang bent. Moed komt op het moment dat je de stap zet, niet eerder.  Als een vogel die leert vliegen: hij kan maar zijn vleugels spreiden als hij gesprongen heeft. En daar is vaak moed voor nodig.

10 oefeningen

De volgende tien oefeningen kunnen je helpen om het allemaal wat luchtiger en gemakkelijker te maken.

1. Glimlach! Adem een keer diep in en zucht of blaas je spanning eruit.

2. Spreek je angsten luidop uit voor jezelf: “ik ben bang voor/om/dat….”. Bijvoorbeeld “Ik ben bang om voor een groep te spreken.” Blijf dit herhalen tot je geen emotie meer voelt en je kracht voelt opkomen. Nadien kan je eventueel het omgekeerde voor jezelf luidop blijven herhalen. “Ik durf voor een groep te spreken.” “Ik spreek met kracht voor een groep.”Terwijl je die laatste zinnen zegt, is het nuttig om het je ook in te beelden dat je dat werkelijk doet. Je ziet jezelf dus letterlijk voor een groep spreken. Dat heet visualiseren en is een krachtig hulpmiddel om toch je doel te bereiken.Wat je ook kan doen als het in een gesprek voorkomt: spreek gewoon uit wat je voelt. Bijvoorbeeld ‘ik durf dat niet te zeggen’. Het benoemen van wat je voelt, neemt de spanning weg en helpt je toch te vertellen wat je wil vertellen. Bovendien is de ander zo op de hoogte van wat er in je omgaat en kan je hierbij een extra duwtje in de rug geven, op welke manier dan ook.

3. Blijf met je aandacht bij de genomen beslissing of actie die je wil uitvoeren. Blijf gefocust op je doel, zie jezelf je doel behalen en voel wat het met je doet als je je doel bereikt hebt. Geef geen aandacht aan opkomende gedachten of gevoelens of ‘ja-maars’. Laat ze zijn voor wat ze zijn. Ze trachten je enkel als een duiveltje uit een doosje van je doel af te houden.

4. Nog een hulpmiddel: wanneer je angst voelt opkomen, ook al ben je alleen, verleg dan je focus naar wat je fijn vindt, naar wat je goed kan. vb. Ik ben gek op dansen en zingen, ik hou van sport en natuur,…

5. Óf naar wat je in je omgeving ziet, naar dat waar je mee bezig bent. Spreek dit ook luidop voor jezelf uit als dat even mogelijk is en voel wat die leuke gedachten en beelden met je doen. Zie jezelf dat doen. Bijvoorbeeld: Ik stofzuig de kamer, ik zie een bloempot die nog water nodig heeft, ik zie de zon schijnen, ik hoor vogels fluiten, ik merk dat de kinderen ruzie maken,…

6. Spreek je dankbaarheid uit voor alles waar je dankbaar voor bent of zou willen zijn. Voel ook nu weer die dankbaarheid en de vreugde ervan in je lijf. Glimlach terwijl je dit doet! Bijvoorbeeld ‘Ik ben dankbaar voor … en voor … en ook voor de groeikansen die ik krijg in deze situatie.

7. Als je in angst bent, is je energiepeil laag. Alle gedachten en gevoelens die je uit je kracht halen, hebben een lagere trilling dan vreugdevolle gedachten. Je kan ook je energiepeil verhogen naar het niveau van vreugde, het daar trachten te houden en vanuit dat nieuwe, vreugdevolle gevoel beslissingen te nemen. Dat kan je bijvoorbeeld, zoals eerder al vermeld, doen door leuke muziek op te zetten en je over te geven aan de dansende mens in jezelf, even helemaal uit de bol gaan en je weer kind voelen. Dat kan je doen door hele fijne herinneringen boven te halen, eventjes te gaan joggen in de natuur, een luchtje te scheppen, je ogen te sluiten en een filmpje in je hoofd af te spelen waar je blij van wordt. Glimlach! Wist je trouwens dat je hersenen het verschil niet kennen tussen wat er echt gebeurt en wat je in je hoofd verzint? Fantaseer er dus maar lustig op los.

8. Angst kan je onderzoeken, vastzetten en loslaten. Het is niet wie je bent. Stel je maar eens voor dat je een acteur bent. Achtereenvolgens beeld je volgende poses uit met bijhorende gezichtsuitdrukking en lichaamstaal: een chirurg die iemand opereert, iemand die danst op een feest, een begrafenisondernemer, iemand die hevig schrikt van iets,… Verzin gerust zelf nog wat. Merk je dat je met een vingerknip van houding kan veranderen? En dus ook van emotie? Blijven oefenen is de boodschap!

9. Met behulp van het vermaarde trucje van Byron Katie geraak je vaak ook een eind op weg. Jouw idee van angst heb je zelf bedacht, dus kan je ze ook zelf weer van de hand doen. Beantwoord eens de vraag: wie zou je zijn zonder die angstige gedachte? Spreek je antwoord uit, voel je antwoord, leef je antwoord en wees de mens die je wil zijn.

10. Bijna vergat ik nog de belangrijkste: adem! Haal diep adem door de neus en blaas je buik van onderuit op, ook je flanken en je borstkas. Maak je helemaal breed en groot. Ga ineens door met ademen, niets vasthouden. Adem meteen weer uit door de mond, waarbij de buik en de flanken nu de omgekeerde beweging maken, naar binnen toe. laat je ademhaling een kringloop vormen en in één vloeiende beweging doorgaan. Na een drietal keer merk je normaal al dat je rustiger wordt.

angsten controleren

Je angsten overwinnen gebeurt ook (meestal) niet van vandaag op morgen. Het vergt oefening, telkens opnieuw.

Verhaal

Ik besluit graag met de volgende bekende prachtige tekst, die hier prima op aansluit.

Op een avond vertelde een oude Cherokee-indiaan aan zijn kleinzoon over de strijd die zich binnenin mensen afspeelt.

Hij zei: “Mijn zoon, de strijd gaat tussen twee ‘wolven’ binnen ieder van ons. De ene heet Kwaad.

Hij beheerst woede, afgunst, jaloersheid, verdriet, hebzucht, arrogantie, zelfmedelijden, schuld, wrok, minderwaardigheid, leugen, valse trots, superioriteit en ego. De andere heet Goed. Hij beheerst vreugde, vrede, liefde, hoop, sereniteit, nederigheid, vriendelijkheid, trouw, medeleven, grootmoedigheid, waarheid, compassie en geloof.”
Binnen in jou woedt dezelfde strijd en datzelfde geldt voor ieder mens.’ De kleinzoon denkt daar enkele ogenblikken over na en vraagt dan aan zijn grootvader: ‘Welke wolf zal het gevecht winnen?’ De oude Cherokee glimlacht en antwoordt eenvoudig: ‘Degene die je voedt.’

(Het verhaal kent ook een ander einde. Eén waarbij beide wolven gevoed worden).

 

 

Over de schrijver

Leen Lemmens

Leen Lemmens

Moeder van twee knapperige spruiten en vrouw van een bink. Leen houdt van natuurlijk en bewust leven, in harmonieus contact met alles wat haar omringd. Uiteraard komt ze, net als iedereen, de grote geneugtes en diepe dalen tegen die een mensenleven kunnen kleuren. Schrijven, zingen, dansen en andere creatieve bezigheden zijn voor haar de ideale expressiemiddelen om de innerlijke mens een plaats te geven in de wereld. Ze houdt ervan jonge kinderen uit te dagen het beste in zichzelf naar boven te halen, met een nadruk op ieders welzijn. Met een goeie portie speelsheid en een vleugje humor zijn ook de grote kinderen vaak bereid nog eens in hun kind-zijn te duiken. Bovenal is ze een brok eigenzinnige complexiteit die op gelijknamige basis tracht bij te dragen tot een betere wereld.