Nu of nooit: stop uitstelgedrag met deze 7 tips

uitstelgedrag
Valerie Nuytten
Geschreven door Valerie Nuytten

Hoe zalig zou het zijn als niemand meer zou wachten om de wereld mooier te maken. Als je last hebt van uitstelgedrag en de kans bestaat dat je dit artikel later zal lezen, dan kan je vast en zeker enkele gouden tips gebruiken.

Uitstelgedrag

Ik heb een vriendin die nooit uitstelt. Ze zegt dat uitstelgedrag ons eigenlijk voortdurend van eigen plezier berooft. En als ik dit voor mezelf naga, heeft ze gelijk.

‘Het leven is voor de meeste mensen één lange uitstelprocedure’, schreef Henry Miller ooit bedroefd.

Wat schuif jij voor je uit, zelfs al kan je ervan genieten eenmaal je het doet?

Ik schoof vandaag het uurtje sporten voor me uit (geen tijd gehad), eigen artikels voor deze website (het komt er gewoon niet van), artikels om te lezen (later later), boeken ordenen (morgen, echt!),… Ik zou nog een tijdje kunnen doorgaan, helaas. Het gekke is dat ik die opgesomde dingen graag doe. Maar toch doe ik ze niet, ook al heb ik er een mooie planning voor opgemaakt.

Uitstel is tijdrovend.
Als mens hebben we de neiging om het ons altijd gemakkelijk te maken. Dat zit in onze aard. Ook uitstelgedrag hoort bij ons. Maar het is allemaal een kwestie van beheersing. En van keuze. Verder niets.
We weten meestal wat we willen en moeten doen. Maar achteraf blijkt dat we “gemakkelijker” werk gedaan hebben of uren gespendeerd hebben op sociale media. Uitstel is tijdrovend.

Nu is er niets mis met af en toe te ontsnappen van alle werk. Het is zelfs beter voor je productiviteit. Maar als je te veel uitstelt, doe je belangrijke zaken niet. En zo geraak je in een negatieve spiraal waardoor je zelfvertrouwen keldert en je al gaat huiveren als je nog maar denkt aan de taken die nog moeten gebeuren.

Wat kan je doen? Hier zijn alvast 7 tips die je kunnen helpen om uitstelgedrag de das om te doen. Bijkomend kan je ook enkele tips toepassen om de taken minder gestresseerd aan te pakken.

uitstelgedrag

7 tips om te stoppen met uitstellen

  1. Stel één doel voor ogen
    Als je te veel te doen hebt op een dag, kan het helpen om één doel voorop te stellen dat je absoluut wil bereiken.
  2. Stop met erover te denken. Doe het.
    Als je eerder een denker bent dan een doener, ben je vatbaarder voor uitstelgedrag. Dan is het een uitdaging om dingen impulsiever te benaderen (dus zonder al te veel te denken).
    Een beetje planning kan zeker helpen. Te veel planning heeft dan weer het tegenovergestelde effect.  Je kan “het perfecte plan” bedenken: een plan waarbij je geen fouten zal maken, waar er geen pijn of moeilijkheden zullen zijn. Maar dat bestaat niet.
  3. Maak van een mug geen olifant
    Door taken te blijven uitstellen, maak je het in je hoofd alleen maar erger. Plan al eens een klein beetje en onderneem actie. Stop met denken en doe het, hoe je je ook voelt. Je huidige stemming kan zo snel veranderen als het weer; geen ideale leidraad dus.
  4. Neem de eerste stap
    Als een taak te moeilijk is of je weet niet goed hoe je eraan moet beginnen, kan het je overweldigen en blokkeren. Je gaat misschien wat surfen in de plaats. Dan is het een goed plan om te focussen op wat je vandaag al kan doen. Door de eerste stap te nemen, verandert je weerstand naar “hey, kijk eens, ik ben eraan begonnen!”. Je geraakt positiever ingesteld. Dat wil niet zeggen dat de tweede stap enthousiast zal worden genomen, maar je bent op z’n minst al begonnen de klus te accepteren. Alles stap voor stap.
  5. Beperk de tijd
    Je begint met volle moed aan een taak, maar het afwerken lukt niet. Door je tijd te beperken, kan je een opdracht beëindigen. Dat wil niet zeggen dat je alles moet afmaken dat je opgestart hebt. Als je bijvoorbeeld een boek slecht vindt, lees dan iets anders. Er is geen wet die zegt dat je alles moet doorworstelen tot het einde.
  6. Start met de moeilijkste taak
    Misschien moet je vandaag een moeilijk telefoontje plegen of loop je hopeloos achter met het beantwoorden van je e-mails. Wat het ook mag zijn, begin daarmee. Nadien zal je je opgelucht en relaxed voelen. En de rest van je taken op je to-do lijst, wel, die voelen plots een pak gemakkelijker aan.
  7. Neem een beslissing
    We voelen ons slecht als we niets ondernemen omdat we van onszelf altijd iets moeten doen.
    Als je iets uitstelt dat je echt wel wil doen, geraak je in conflict met jezelf. Wat je doet of eerder niet doet, zegt ook iets over jezelf. Als je blijft uitstellen, tast dat je zelfvertrouwen aan en vertel je jezelf “zie je wel, ik ben niet goed genoeg”.

Deze tips helpen gegarandeerd. Ik had ze zelf nodig, voegde de daad bij het woord en maakte dit artikel meteen af. Dat gaf mijn zelfvertrouwen een boost!

Hoe zalig zou het zijn als niemand meer zou wachten om de wereld mooier te maken – Anne Frank

Bronnen

uitstel

http://coachjan.be/7-manieren-om-te-stoppen-met-uitstellen-en-dingen-gedaan-te-krijgen/
http://www.positivityblog.com/index.php/2009/04/23/how-to-stop-procrastinating-7-timeless-tips/

Wordt vervolgd door het artikel “Wat zijn de werkelijke oorzaken van uitstelgedrag?”, zodat we kunnen begrijpen waarom we juist uitstellen. En dat is lang niet alleen omwille van perfectionisme, zo blijkt.

Gerelateerd

5 manieren om stress te reduceren in minder dan 5 minuten

Dansen

Over de schrijver

Valerie Nuytten

Valerie Nuytten

Valerie heeft drie kinderen met haar partner en samen beleven ze avonturen in voeding, natuur en het leven op zich. Ze geeft thuisonderwijs, heeft een hart voor gezonde voeding en wildpluk, ontdekte de liefdevolle kracht van in vrijheid zwanger zijn en bevallen, houdt van eenvoud, borstvoeding, luierloze baby's, buitenslapen, op blote voeten lopen, voedselbossen, permacultuur, reizen,... Ze heeft een eigen website Natuurlijk Rauw Leven, waar ze mensen wil inspireren om gezonder te gaan leven en meer energie te krijgen.