Unschooling: wat doen die kinderen heel de dag?

unschooling
Laura Schuerwegen
Geschreven door Laura Schuerwegen

Wat gebeurt er zoal in een dag van een unschooler?

We krijgen vaak de vraag waar onze kinderen naar school gaan. Maar die van ons gaan niet naar school. Ze zijn unschooled. Dit is een variant van thuisonderwijs waarbij kinderen vanuit hun eigen interesses gaan leren. Onderwijs kan je het dus niet echt gaan noemen, aangezien de formele leerkracht-leerling relatie wegvalt en de ouder eerder de functie van facilitator en gids opneemt. Curriculi gebruiken wij niet, al gebruiken we (soms) wel conventionele leermaterialen en methoden. Al moet ik toch zeggen dat dat zelden voorvalt. Conventioneel leermateriaal is bijvoorbeeld vaak veel minder accuraat en diepgaand dan een boek over hetzelfde onderwerp. Of Youtube. Of Kahn Academy… of tig andere leerbronnen die veelal zelfs gratis zijn tegenwoordig.

Maar wat doen je kinderen dan de hele dag? Een vaak voorkomende opvolgvraag.

Niet echt heel gemakkelijk om op te antwoorden. Mijn kinderen doen zo veel. Of net zo weinig… t Is maar hoe je het bekijkt.

Mijn zoon van vijf vandaag

unschoolingGing al om 6 uur deze morgen vissen. Kwam terug rond 8 uur met meerdere visjes die hij had gevangen met een zelfgebouwde hengel. Die kwam hij heel trots aan me tonen en benoemde ze voor me. In het Engels en het Chichewa (lokale taal hier in Malawi). Hij had er nog vanalles over te vertellen. Hij moest daarvoor ongeveer half uur wandelen heen en half uur terug.

Rijpe mango’s zoeken in de boom en plukken en opeten en pellen voor kleine broer. Lekker!

Daarna ging hij Guili vangen. Guili zijn grote sprinkhanen. Hij vangt die door eerst grote zwarte mieren te zoeken, die bindt hij dan aan een touwtje en laat hij in het holletje van een Guili bungelen. Dit heeft hij geleerd door oefening en door te kijken naar hoe de mensen hier dat doen. Die Guili kan je immers eten.

Tussenin liep hij nog in en uit het huis, is hij eens wat komen ‘schrijven’ (hij kan al enkele letters en cijfers vormen, maar nog niks ‘serieus’ of consistent).

Dan ging hij zwemmen. In en uit het zwembad, duiken, springen, lopen…

Toen was papa thuis en zat hij met ons aan de tafel. We hadden een conversatie over het eten van koe. Na de maaltijd ging hij aan de bureau zitten en vroeg hij me om ‘teacher’ te zijn. Een tijdje terug zetten de kids mijn oude schoolbankje voor een stuk van een pingpongtafel die hier nog lag van de vorige eigenaar en dat laatste werd het ‘bord’. Nu spelen ze zowat dagelijks schooltje. Soms zijn ze zelf leerkracht, soms halen ze er een volwassene bij. Hoe het hun uitkomt.

Eerst schreven we wat nummers en daarna wilde hij dat ik een huis tekende, en een tent.

unschooling

Na een half uurtje ging ik een dutje doen en hoorde ik dat hij met de grote zus en kleine broer en de drie honden aan het spelen was. De honden waren paardjes en ze hadden een hindernissenparcours voor hen gebouwd. Daarna gaven ze kleine broer een bad, waarbij ze ook zijn haar wasten en kamden.

Nu was het tijd om Ngumbi te vangen (grote vliegende termieten), die kan je ook eten en mama vind die lekker. En natuurlijk een vuur maken om ze te bakken, samen met zus. En ze dan heel trots aan mama te presenteren (lekker, maar een beetje te veel!).

Nog wat zwemmen.

Knippen, plakken, nog meer schrijven en tekenen.

Met zus naar foto’s kijken op mama’s telefoon. En wat muziek luisteren.

Dan een klein naaiprojectje: hij wil kleren maken voor als mama nog een baby heeft. (hint, hint) Hij naait een topje en komt daarna naar mama om er twee bandjes aan te zetten, die hij netjes gesneden heeft, kindje moet dat immers om zijn armpjes kunnen doen. Hij heeft besloten dat het baby’tje een meisje gaat zijn en een tweeling. (nog meer hints)

Tijd om nog wat te vissen: hij knutselt met een tak, een touw en een legoblokje een vishengel en gaat de duplohaai vissen vanop de zetel. De haai had al allemaal duplobeesten opgegeten en hij heeft die verzamelt in een koksmuts.

De vermoeidheid begint hem nu wel wat parten te spelen, hij vind zijn draai niet echt. Meekijken met mama en papa? Neen, hij wil liever wat anders. Hij wil een nestje op de grond en naar “The Deep” kijken, een documentaire over oceanen. Hij kijkt een tijdje en roept dan papa “Je suis fini“. Papa legt hem neer en hij valt als een blok in slaap.

Dit is het gros van de dag van mijn zoon. Elke dag is anders en toch is veel ook hetzelfde. Hij gaat graag vissen, dus dat doet hij vaak. Dagen die we samen spenderen als familie zien er helemaal anders uit.

De kerstperiode spendeerden we in een game reserve. Sporen lezen, gedrag van de dieren bekijken, nieuwe woorden leren in Chichewa, wandelen, nieuwe vriendjes maken.

Unschooling

De dag van mijn oudste ziet er ook weer helemaal anders uit. Zij spendeerde vandaag bijvoorbeeld veel tijd met haar kerstcadeau, een barbie met paard.

Unschooling verschilt per familie

Hoe een unschooler zijn of haar dag invult hangt heel erg af van de interesses van het kind en de inclinatie van de familie. Bij een andere unschoolend gezin gaat het er helemaal anders uitzien, omdat hun aanpak gewoon anders is, hun interesses verschillen en hun levensomstandigheden zijn niet zoals die van ons.

Gerelateerd

Wat is unschooling?

Été Indien aan zee

Over de schrijver

Laura Schuerwegen

Laura Schuerwegen

Na acht jaar in West en Centraal Afrika te vertoeven woont Laura nu in Malawi met haar man en drie kinderen. Ze schreef twee boeken over zelfzorg en een kinderboek (in het Engels, verkrijgbaar op Amazon) en blogt op Authentic Parenting.

2 Berichten